Vážení rodiče,
v pondělí 27. listopadu 2023 se 55 zaměstnacnů školy (provozní i pedagogičtí pracovníci, zaměstnanci školní jídelny) připojí ke stávce (31 zaměstnanců se stávky neúčastní).
Níže najdete prohlášení, kterým se stávkující zaměstnanci školy ke stávce připojují.
Škola bude tedy v pondělí 27. listopadu zavřená, nebude probíhat výuka ani volnočasové aktivity, v provozu nebude ani školní jídelna.
Žákům 1. - 4. ročníků nabízíme možnost přihlásit se do školní družiny, která bude v provozu od 7:00 do 15:00. Přihlášení, prosím, proveďte prostřednictvím ankety, kterou najdete v Edookitu, nejpozději do čtvrtka 23. 11. 2023 do 12:00, abychom věděli, pro jak velký počet dětí bude třeba zajistit případnou náhradní stravu ve formě balíčku.
Jaroslava Janů
ředitelka školy
Prohlášení stávkujících zaměstnanců
V následujícím roce budou dle navrhovaného rozpočtu chybět ve školství miliardy korun. Nedostatek financí způsobí především obrovskou nejistotu nepedagogických i některých pedagogických zaměstnanců škol. Plánované snižování počtu asistentů pedagoga na školách výrazně ovlivní podobu a kvalitu inkluzivního vzdělávání, respektive kvalitu výuky dětí se znevýhodněním, dětí nadaných a dětí ohrožených školním neúspěchem.
V Základní škole Přibyslav je 85 žáků, kterým byla přiznána podpůrná opatření různého stupně. Škola zaměstnává 17 asistentů pedagoga, kteří úzce spolupracují s učiteli a naším školním poradenským pracovištěm (výchovný poradce, preventista, speciální pedagog, školní psycholog). Je zcela běžné a v souladu s legislativou, že v rámci jedné třídy nebo skupiny dětí, pracuje asistent pedagoga s více dětmi současně a je tedy tzv. sdíleným asistentem. Asistenti pedagoga jsou plně vytíženi a při snižování jejich počtu, s ohledem na množství podporovaných dětí a předpokládané zvyšování počtu žáků ve třídě, lze předpokládat negativní dopad na vzdělávání nejen výše uvedených skupin dětí.
V posledních letech zvládla naše i ostatní školy několik extrémních situací (Covid 19, příliv uprchlíků z Ukrajiny), které významně ovlivnily a stále ovlivňují duševní zdraví dětí i zaměstnanců. Dochází k nárůstu počtu dětí, které mají méně či více vážné psychické problémy. Školní psycholog je schopen tyto případy jako první odhalit a nabídnout okamžitou péči. Pozice školního psychologa je v současné době financována pouze prostřednictvím peněz z evropských fondů, ne tedy ze státního rozpočtu. Speciální pedagog je na základních školách nepostradatelný v oblasti inkluzivního vzdělávání. Jako jediný nabízí přímou podporu žákům se speciálními vzdělávacími potřebami např. s ADHD, poruchami učení, chování a pečuje o žáky, kteří jsou ohroženi školním neúspěchem. Pedagog ani výchovný poradce není schopen tuto péči žákům nabídnout, protože nemá potřebnou kvalifikaci v oblasti speciální pedagogiky. Školní speciální pedagog je financován zčásti z evropských fondů a z části z podpůrných opatření. Pozice školního psychologa a školního speciálního pedagoga jsou v dnešní době ve školním prostředí nutností, ne však samozřejmostí.
Nedílnou součástí fungování školy jsou provozní - nepedagogičtí pracovníci (kuchařky, uklízečky, školníci, hospodář, účetní, správce sítě). Zejména finanční ohodnocení kuchařek a uklízeček se pohybuje na hranici minimální mzdy, a proto sehnat někoho na tyto pozice je téměř nemožné.
Z těchto důvodů se rozhodla většina zaměstnanců naší školy k celostátní stávce připojit, a tím projevit nesouhlas s plánovanými škrty ve školství a zároveň podpořit všechny výše zmíněné skupiny zaměstnanců školy. Rádi bychom nadále rozvíjeli a vzdělávali děti v podmínkách, které zohledňují jejich potřeby, snižují nerovnosti ve vzdělávání a mohou se opřít o spolupráci pedagogů, asistentů pedagoga, speciálních pedagogů, školních psychologů a dalších.
Jménem 55 stávkujících zaměstnanců školy stávkový výbor ve složení:
Mgr. Bártová Petra
Mgr. Danišková Věra
Mgr. Hitzger Pavel
Mgr. Alena Kozderková
Mgr. Sukup Jaromír
Mgr. Veselá Lucie